De digitale verlofkaart #41 – 2019

Na de kerstvakantie krijgt het niet-onderwijzend personeel via Self Service in Youforce een nieuwe, digitale verlofkaart. De papieren verlofkaart verdwijnt daarmee, en wordt niet meer uitgegeven.

Hoe werkt het?
Onder de tegel Self Service in Youforce vind je vanaf 6 januari onder het tabblad verlof, de mogelijkheid om je verlof te registeren. Hier kun je verlof aanvragen of intrekken en zie je je verlofoverzicht.

Met de invoering van de digitale verlofregistratie wordt ook direct onderscheid gemaakt tussen wettelijk verlof en bovenwettelijk verlof (conform Europese wetgeving). Jouw totale verlof is dan ook opgesplitst in de verschillende verlofsoorten. Let op: elke verlofsoort heeft een andere vervaltermijn:

  • ADV en seniorenverlof vervallen aan het einde van het kalenderjaar en kun je niet meenemen naar het volgende jaar;
  • wettelijk verlof vervalt 1,5 jaar na opbouw;
  • bovenwettelijk verlof vervalt 5 jaar na opbouw.

Indien je verlof uit meerdere verlofsoorten op wilt nemen moet je dit apart indienen. Op SharePoint vind je na de kerstvakantie een handleiding waarin precies staat uitgelegd hoe je dit kunt doen.

In je verlofoverzicht zie je al je opgenomen verlof. Het is ook mogelijk om te zien wanneer collega’s uit jouw team verlof opnemen. Handig, zo kun je alvast kunt zien of er voldoende bezetting is op de afdeling voordat je zelf verlof aan gaat vragen!

De procedure voor het afstemmen van je verlof met je collega’s en leidinggevende verandert niet. Dit doe je vanzelfsprekend vooraf in goed overleg.

De uren die je over hebt vanuit 2019 worden later in januari nog toegevoegd als bovenwettelijk verlof. Omdat de verwerking hiervan pas kan starten in januari als alle oude vakantiekaarten binnen zijn, kan het zijn dat je nog niet direct je totale verlof saldo ziet.

Meer info: HRM