Open dagen campagne – terugblik december 2021

Voor elke open dag wordt actief en gericht campagne gevoerd om studiekiezers voor het mbo en hun ouders zo gericht mogelijk te benaderen. We maken daarom ter promotie van de open dagen vooral gebruik van betaalde advertenties via social media en andere online opties. Buitenreclame wordt beperkter ingezet en bij voorkeur in verlichte bushokjes of andere wachtplekken. Bij het instellen van de online advertenties kan men doelgroepen samenstellen op basis van o.a. geografische en persoonlijke kenmerken. Zo kunnen we budget gerichter inzetten en beter terugzien in ons website-analyse systeem wat de online advertenties opleveren. Een overview van de online campagne in december en wat dat heeft opgeleverd, delen we graag met jullie.

Terugblik campagne december
De campagne is met betaalde advertenties uitgezet via adverteren op Google, Facebook en Instagram. Daarnaast zijn banners getoond op diverse jongerenwebsites en nieuwssites voor berichten op ouders gericht. Alle betaalde campagnes hebben een link die doorverwijst naar een relevante pagina op de mbo-website met algemene of meer specifieke informatie over de open dagen.

De generieke doelgroep voor algemene uitingen is als volgt bepaald: mannen, vrouwen en onbekend in de leeftijd van 15 tot 24 jaar en 38 tot 55 jaar woonachtig in de regio Rotterdam met een straal van 30 kilometer vanaf Rotterdam. Straal van 25 km rondom Nieuwe-Tonge. 10 kilometer rondom Katwijk aan Zee. Straal van 15 km rondom Middelburg / Goes. 10 km rondom Gorinchem. 12 km rondom Monfoort. 15 km regio Breda-Dordrecht. 20 km rondom Roosendaal.

Specifieke doelgroepen voor uitingen voor een aparte open dag, college, sector of locatie worden ‘op maat gemaakt’. Denk dan voor de binnenvaart-opleidingen aan steden langs de rivieren, voor logistieke en transportopleidingen meer het gebied richting Gouda en voor havens of procesindustrie ook regio’s als Moerdijk en de rand van Zeeland.

Algemene advertentie open dag Google

Uiteraard voor de open dagen van december aangepast naar juiste datum.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is image.png

Algemene advertentie Facebook vergelijkbaar op Instagram

Resultaten
Op de mbo-site kwamen uit de campagne 4389 nieuwe gebruikers. Dit aantal ligt hoger dan de open dagen van april. Wel was het in deze periode druk online vanwege de shopacties rondom black friday. Dit zorgde voor extra concurrentie om de aandacht te trekken van de online gebruiker. Over het geheel gezien valt het verloop van deze campagne zeker niet tegen. Op alle verschillende kanalen zijn alle uitingen van het STC in de campagneperiode ruim 1.200.000 keer getoond aan de doelgroep. De meeste sitebezoeken kwamen ditmaal via betaalde Google advertentie en daarnaast via Facebook. Het aantal bezoekers aan de open dagen had op sommige plekken hoger gemogen, maar de bezoekers die zijn geweest hebben veelal wel persoonlijke aandacht van collega’s en studenten gekregen. Het totaal aantal studiekiezers dat we over alle dagen mochten ontvangen ligt op 423. Zij volgden één of meerdere voorlichtingen op dezelfde of een andere dag.

Vragen?
Heb je algemene vragen over de online campagnes of de open dagen? Neem dan contact op met de afdeling Communicatie via communicatie@stc-r.nl.

Voor vragen over het open dag-programma van jouw locatie of college kan je terecht bij; Colette Olijhoek, Katja van den Hoed, Mirjam Guijt, Tamara Sunder, Linda Roos, Pauline Rietdijk, Drusilla Konings, Cor den Hertog of André Elkhuizen.