Verleg je grenzen met een Erasmus+-beurs #16-2023

Collega Alco Weeke maakte onlangs een bijzondere reis naar Kazachstan dankzij subsidie van Erasmus+. Hieronder lees je zijn reisverhaal waarin hij onder andere vertelt over zijn bezoek aan de Kazach Maritime Academy (KMA). Wil jij ook op docentstage via Erasmus+? Neem dan contact op met de International desk.

Alco reisde via Istanbul naar Kazachstan, het tijdverschil met Kazachstan is vier uur. Hij bezocht de KMA, welke tien jaar bestaat en een onderdeel van de Kazakh British Technical University (KBTU) is. De KMA is opgezet met behulp van STC International en is sinds twee jaar zelfstandig. De school bevindt zich in het oude regeringsgebouw in het midden van de stad. De ondertekening voor de onafhankelijkheid van dit land vond jaren geleden plaats in de conferentiezaal van deze school.

Grenzen verleggen
De huidige Dean Ramil Biktashev is een oud-student van de masteropleiding bij de toen nog Maritime Logistics University (MLU) van het STC, thans onderdeel van de RMI. Hij had Alco benaderd om samen examens te beoordelen op het gebied van Bridge Engine Room Resource Management (BRM en ERM). Binnen de zeevaart wordt hiervoor de assessor-cursus gegeven. Alco zag dit als een uitdaging omdat deze cursus meestal door STC-collega’s Audrey Ernst en Marcel Guijt wordt gegeven. Maar daar is een uitwisseling nu voor, om grenzen te verleggen.

Oefenen en observeren
De eerste dag stond in het teken van de simulatoroefening. Deze werd met de KMA-docenten gecontroleerd en aangepast. De tweede dag gaf Alco les en in de middag werd er druk met elkaar geoefend in het observeren en het geven van feedback.

De derde dag werd er met het derde jaar aan de slag gegaan. Deze groep had les op de brugsimulator. Het was nog geen examen, maar op deze manier kon er goed worden geoefend. De vierde dag werd dit gedaan op de Engine Room-simulator.

Feedback-sessie
Alco vond het interessant om de cultuurverschillen te zien. Met sterke handgebaren werd duidelijk gemaakt wanneer iets niet goed was. Uiteindelijk vonden de docenten maar ook de studenten de vraag ‘Als je de oefening nog keer zou doen, wat zou je hetzelfde doen en wat zou je anders doen’ de beste openingszin voor de feedback-sessie.

Nieuwe traditie
In het verleden was Alco thesiscoördinator voor de Kazachstaanse studenten. Van een klas afgestudeerden kreeg hij jaren geleden een prachtige jas en muts. Een lokaal gebruik. Het betekent dat je dan de meest gerespecteerde persoon in die ruimte bent. Alco droeg de jas altijd als hij de afstudeercijfers bekend maakte. Inmiddels is Ramil afstudeercoördinator en heeft Alco met egards de jas en muts overgedragen en hem plechtig laten beloven dat hij die moet doorgeven aan de volgende afstudeercoördinator als die er komt. En zo is er een traditie geboren op deze jonge, maar volwassen school.

Meer info: International desk