Een ongeluk zit in een klein hoekje.
Zo ook op het werk en het kan iedereen overkomen en als het gebeurt, is dat is altijd schrikken.
Buiten de eerste hulp, nazorg en informatie naar de betrokkenen, is er nog een onderdeel die belangrijk is en dat is het melden van het ongeval bij de Arbeidsinspectie.
Een ongeval onder het personeel binnen 24 uur gemeld moet worden bij de Arbeidsinspectie wanneer er sprake is van:
- Een ziekenhuisopname
- Blijvend letsel of verdenking van kans op blijvend letsel
- Overlijden
Dit geldt voor:
- STC-personeel: wanneer er sprake is van: letsel of ongevallen van een medewerker van STC.
- Leerlingen/studenten: waarbij er sprake is van praktijksituaties zoals ongevallen of letsel tijdens praktijklessen (uitgezonderd zijn hierbij ongevallen tijdens gymnastieklessen).
Overige ongevallen bij leerlingen/studenten in NIET-praktijksituaties worden als gewoon gemeld in Magister. Hierbij kan gedacht worden aan vechtpartijen, intimidatie of overige incidenten binnen de schoolgrenzen.
Om iedereen binnen STC de mogelijkheid te geven correct en tijdig een ongeval te kunnen melden, is op het Selfservice Portal een digitaal Ongevallenrapportageformulier opgenomen. Deze is te vinden onder de tegel: Veiligheid.
Het ingevulde formulier komt terecht bij de lokale Veiligheidscoördinator, Coördinator BHV en Veilige Voorzieningen en directeur HFI.
Deze zullen het ongeval inventariseren en indien vereist, melden bij de Arbeidsinspectie.
Het ongevallenrapportageformulier is gemakkelijk in te vullen en te versturen.
Wil je meer weten over veiligheid binnen het STC? Neem eens een kijkje op Startpunt Veiligheid https://stcgroup.sharepoint.com/sites/StartVeiligheid