Wat is het nut van een gezamenlijke Onderwijsvisie? Samen zijn we aan zet!  #27-2023

Wat is het nut van een gezamenlijke Onderwijsvisie? Samen zijn we aan zet!  

In een wereld die voortdurend verandert, is het hebben van een gezamenlijke onderwijsvisie én het samen uitvoeren ervan essentieel om te zorgen voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs dat aan de behoeften van elke leerling en student voldoet. Het is een investering in de toekomst van onze leerlingen en studenten. Laten we samenwerken aan een optimale uitvoering van ons onderwijs!

Ons onderwijs is voortdurend in beweging. Nieuwe technologieën en maatschappelijke veranderingen vereisen voortdurende aanpassing van onze onderwijspraktijken. In deze snel veranderende wereld is het hebben van een gezamenlijke onderwijsvisie en het samen uitvoeren ervan van cruciaal belang voor het succes van onze onderwijsinstelling. In dit artikel bespreken we waarom het hebben van een gezamenlijke onderwijsvisie nuttig is en wat jij kunt doen om de onderwijsvisie uit te voeren.

Wat kun je doen (of je nu werkt als docent of in de staf):

  • Download de praatplaat [link naar praatplaat] en print hem uit;
  • Plan een half uurtje in je agenda en zorg dat je op een rustige plek bent;
  • Pak een pen, een kop koffie en:
    • Bedenk bij elk dikgedrukt woord uit de vier visiepijlers hoe je dit al uitvoert of terugziet in het werk dat je doet;
    • Bedenk daarna bij het werk dat je doet bij elk dikgedrukt woord wat je zou willen aanpassen of veranderen om het beter te maken;
    • Bedenk tot slot of je nieuwe dingen zou willen starten om een dikgedrukt woord tot uiting te brengen in het werk wat je (al) doet;
  • Ga hierover in gesprek met collega’s, studenten en leerlingen. Toets bij hen of wat jij hebt bedacht klopt;
  • Woon de introductiebijeenkomsten bij die door jouw onderwijsmanagers wordt georganiseerd
  • Stel je vragen aan een van onze onderwijsadviseurs [links naar e-mailadressen]

Het nut:

  • Gedeelde richting

Een gezamenlijke onderwijsvisie biedt onze school een gedeelde richting en focus. Het is als een kompas dat je helpt om de koers van de school aan te houden. Door een duidelijke visie te hebben, begrijpt iedereen binnen de school waar de school naartoe wil en waarom. Dit schept helderheid en helpt verwarring en richtingloosheid te voorkomen.

  • Gedeelde betekenis

Docenten, directie, en ander personeel hebben samengewerkt aan het formuleren van deze visie. De colleges en opleidingsteams zullen deze betekenis nog meer specificeren. Hiermee creëren je een gevoel van betrokkenheid en eigenaarschap. Dit maakt het gemakkelijker om iedereen op één lijn te krijgen en gezamenlijk te werken aan het realiseren van de doelen van de school.

  • Gedeelde taal

Een gezamenlijke onderwijsvisie verbetert de communicatie binnen de colleges onderling, opleidingsteams onderling en docenten onderling. Doordat iedereen dezelfde betekenis hanteert en hierover dezelfde taal spreekt, kunnen gesprekken en discussies zich richten op het bereiken van die visie. Het vermindert misverstanden en conflicten die kunnen ontstaan wanneer mensen niet dezelfde betekenis geven aan grote onderwerpen en hierover niet dezelfde taal spreken.

  • Gedeelde bestemming of doelen

Bovendien stimuleert een gezamenlijke bestemming of doel open communicatie en samenwerking tussen de colleges, opleidingsteams en docenten. Zij zijn gemotiveerd om ideeën uit te wisselen en samen te werken om de gezamenlijke bestemming of doel te realiseren.

  • Gedeelde beslissingen

Je komt niet zomaar samen tot een bestemming of doel. Hiervoor moet je onderweg beslissingen nemen. Ook hiervoor fungeert de onderwijsvisie als kompas. Het zorgt voor een gevoel van betrokkenheid en saamhorigheid; men voelt zich deel van het grotere geheel. Docenten voelen zich meer betrokken bij de school en zijn bereid om actief deel te nemen. Studenten voelen zich gesteund en gemotiveerd, omdat zij de eenheid voelen die uitgaat van gezamenlijk handelen binnen de schoolvisie. Dit leidt tot een positieve schoolcultuur waarin ideeën en feedback worden gewaardeerd en gerespecteerd.

  • Gedeeld leren

Een gezamenlijke onderwijsvisie vormt de basis voor gedeeld leren van docenten en teams. Bij het ontwikkelen van een onderwijsomgeving die de behoeften en interesses van elke student beter ondersteunt, stuit men altijd op leervraagstukken van docenten. Kunnen we dit maken zoals nodig is om aan te sluiten bij de leerbehoeften van studenten? Kunnen we op deze manier lesgeven, zodat we de studenten optimaal ondersteunen? Vaak is het antwoord “nee” en hiermee ontstaat een leerbehoefte die teambreed kan worden opgepakt.

  • Gedeeld verbeteren

Een gezamenlijke onderwijsvisie moedigt continu leren en verbeteren aan. Als de opleidingsteams en docenten samenwerken om de visie te realiseren, worden ze gedwongen na te denken over hun praktijken en processen. Ze evalueren wat werkt en wat niet, en zijn bereid aanpassingen te maken om de visie te verwezenlijken. Dit bevordert een cultuur van voortdurende verbetering, waarbij docenten en schoolleiders streven naar excellentie in hun werk. Het houdt de school wendbaar en in staat om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en nieuwe inzichten.